Психологічна просвіта

Мовчазний крик про допомогу







прочитати притчу:

У світі цікавого



Наші стосунки у сім'ї


Навчаємось разом з афоризмами:



















ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПРАЦІВНИКІВ СФЕРИ ПОСЛУГ У ДНЗ «ПОДІЛЬСЬКИЙ ЦЕНТР ПТО»
Олена Рущак,
викладач професійної етики,
практичний психолог
ДНЗ «Подільський центр ПТО»

У сучасних умовах реформування економіки, становлення нових економічних відносин в Україні значно розширюється коло вимог, що висуваються до учнівської молоді, зокрема, майбутніх працівників сфери послуг [4]. Саме працівник сфери послуг є яскравим виразником суспільної психології та моралі. Від сформованості або, навпаки, не сформованості у працівника основ професійної моральної поведінки залежить успіх професійної кар'єри. Тому виникає необхідність формування нового покоління спеціалістів, здатних дотримуватися вимог професійного етикету, що є загальноприйнятим у цивілізованому світі [3].
Вибір майбутньої професії – дуже відповідальний крок молоді. Щоб він не був помилковим, у нашому навчальному закладі абітурієнти мають змогу пройти психологічне тестування щодо професійного вибору своєї майбутньої професії й отримати кваліфіковані поради психолога та досвідчених педагогів [2].
Для формування в учнів свідомого та відповідального ставлення до вибору майбутньої професії у Центрі вивчається предметний курс «Професійна етика та культура спілкування», у якому висвітлюються умови і фактори забезпечення високої культури майбутніми працівниками сфери послуг щодо обслуговування населення, особливості професійної діяльності, специфіка професійних стосунків у роботі з людьми[1]. Особлива увага у даному курсі приділена питанням взаємовідносин працівників сфери послуг із замовниками, а також між самими працівниками.  
Професійна діяльність, об’єктом якої виступають живі люди, утворює складну систему моральних стосунків. Для успішної професійної діяльності дуже важливими є такі якості працівника як стійкий гарний настрій у процесі роботи з людьми, потреба в спілкуванні, здатність розуміти наміри, думки, настрої людей, вміння швидко розбиратись у взаєминах людей, вміння знаходити спільну мову з різними людьми[4]. Також необхідно навчитися встановлювати і підтримувати контакт із людьми, розуміти психологічні особливості особистості.
Для успішної реалізації професійної кар’єри необхідне поєднання високої кваліфікації спеціаліста з глибокою усвідомленістю свого морального обов’язку перед людьми. Культуру поведінки, культуру спілкування людина не отримує в спадок, її треба навчитися. Працівник сфери послуг – професія особлива. Йому доводиться постійно спілкуватися із замовниками, проявляти такт та витримку. Виховання культури починається із накопичення звичок гуманного відношення до людей. Тренування таких звичок необхідно проводити щоденно, починаючи з побажання доброго ранку своїм близьким, друзям, одногрупникам[1]. Дуже важливо не вважати ввічливість тяжкою ношею. В цьому випадку культура поведінки стане для майбутніх працівників сфери послуг щоденною потребою.
Знання психологічних закономірностей трудової діяльності людини є важливою умовою реалізації професійної кар’єри. Вивчення особистості допомагає з’ясувати причини поведінки та вчинки людей. Знання з цих питань допоможуть розв’язати проблеми виявлення можливостей людини, її сил на користь суспільства Якщо учнівська молодь не тільки зацікавиться своєю обраною професією, а й виконуватимете її із натхненням, у майбутньому їм забезпечені радість від праці, можливість стати справжнім спеціалістом своєї справи. Тож перше завдання педагога – досягти того, щоб майбутня професія зацікавила учнівську молодь. Саме з цією метою на уроках з професійної етики використовується міні-курс «Пізнай себе», якій містить психологічні тести.
Процес тестування дуже важливий для молоді, так як він дає можливість реалізувати потреби порівняння себе з іншими, в першу чергу зі своїми однолітками. Тестування дозволяє зробити аналіз найбільш головних рис характеру, визначити особливості особистості, дає достатній матеріал для мислення й дискусій. Зацікавленість власною особою – важлива особливість учнівської молоді. Активний процес становлення самопізнання породжує гостру потребу відповіді на важливі питання: хто я? як знайти своє місце у житті? як покращити свої стосунки з однолітками і дорослими? як виявити і реалізувати свої здібності? [2].
Ми всі живемо серед людей і волею обставин повинні розуміти та враховувати психологію людини, свої індивідуальні особливості психіки і особистості. Підростаюча молодь повинна зрозуміти, що ми всі, в тій чи інший мірі, психологи. А також, що їх життєва психологія і світосприйняття тільки виграє й збагатиться, якщо його доповнювати науковими психологічними знаннями. Багатьом молодим людям важко зрозуміти, чого вони хочуть, що вміють оточуючи їх люди, як орієнтуватися в особливостях особистості, мотивах поведінки, характеру й темпераменту.
Можливо, що ця спроба допомогти молоді у пізнанні цінностей людського життя й у відкритті самого себе, зіграє певну роль в становленні особистості та реалізації професійної кар'єри.

Проведена психологічна година "З вірою у життя".
Учні ознайомленні з життям християнського проповідника, унікальною людиною, ім'я якого Нік Вуйчич.  Нік навчився красиво і гармонійно жити зі своїм недоліком. Ділячись своїм досвідом з іншими людьми, він став всесвітньо відомим мотиваційним спікером. Його виступи повертають людям втрачені надії, надихають на пошук сенсу і розкриття внутрішнього потенціалу, затверджують віру в себе.















Пропонуємо перегляд відеофільму "Цирк метеликів",  у головній ролі Нік Вуйчич.




Презентація досвіду роботи з метафоричними зображеннями



Текстовий супровід

Читати рекомендації

Обласний семінар для психологів












Заняття для молодих педагогів

Ознайомитися

,

Семінар-практикум для педагогів

Практичні поради для батьків
Як уникнути конфліктів із власною дитиною?
         Часто ми спілкуємося з дітьми наказовим тоном: «Іди спати! Почисти зуби! Сядь рівно!». Ми читаємо їм лекції, критикуємо, погрожуємо: «Не зробиш – не вийдеш на вулицю!». Найчастіше діти знають наперед, що ми їм скажемо, і не слухають, точніше, «не чують» нас. Ми самі провокуємо конфлікти, а потім не можемо зрозуміти, чому нас не розуміють, роблять все навпаки.
         Як відомо, сім’я не може існувати без конфліктів, але батькам варто пам’ятати про негативний вплив конфліктів. Конфліктне сімейне середовище дуже негативно впливає на свідомість дитини. Вона стає нервовою, роздратованою, часто плаче або замикається у собі, погано засвоює моральні цінності, втрачає повагу до батьків.
          Чи можна поліпшити взаємини з дітьми? Чи можна не дратуватися, не сваритися? Звичайно. Просто потрібно дотримуватися лише трьох правил:
  • любити їх (що ми й робимо);
  • поважати (що робимо дуже рідко);
  • створювати умови для співпраці (чого робити не вміємо).
           Треба прислухатися до думки дитини й контролювати свою реакцію на її поведінку. У цьому вам допоможуть кілька практичних порад. Спробуйте застосовувати їх у спілкуванні, і и переконаєтеся, наскільки вони дієві.
ПРАВИЛО «ОДНОГО СЛОВА». Якщо ви хочете, щоб дитина вас «почула», не висловлюйте всього, що думаєте про її поведінку. Використовуйте «правило одного слова», яке характеризувало б ситуацію. Можливо, його доведеться повторити кілька разів, але це краще, ніж кричати й погрожувати.
РЕЗУЛЬТАТИ НЕСЛУХНЯНОСТІ. Дайте дитині змогу переконатися, до чого призводить неслухняність, і які її наслідки. Якщо дитина не прийде вчасно до столу – їстиме холодну їжу. Якщо син не випере шкарпеток – ранком надягне брудні. Нехай спробує – як це приємно.
ЦЯ ВАЖЛИВА ФРАЗА «ТІЛЬКИ-НО». Є кілька слів, яких вам треба намагатися не вживати: «якщо», «чому», «ти ніколи …». Фрази з «якщо» зазвичай починаються з погроз. Фрази з «чому» - звичний початок обвинувачення. Словосполучення «ти ніколи» сприймається в штики. Якщо ви хочете, щоб дитина виконала не надто приємну для неї роботу, спробуйте побудувати фразу так: «Тільки-но кімната буде прибрана, ми зможемо разом подивитися телевізор».
СВОБОДА ВИБОРУ. Кожен з нас має свої вподобання, смаки, переконання. І ваша дитина – не виняток. Не утискайте її прав, адже вона – особистість, яка здатна самостійно вирішувати, яку їжу й одяг вибрати, в якій послідовності виконувати доручену їй роботу. Запитуйте дитину, що саме вона хоче, пропонуйте, обговорюйте та радьтеся зі своїми дітьми.
ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПРО НЕПРИЄМНОСТІ. Неприємні події у житті дитина сприйматиме інакше, якщо поговорити з нею про це заздалегідь. Виказуйте своє розуміння, домовляйтеся з дитиною.
ПРАВО НА БАЖАННЯ. Плануйте разом із дитиною витрати на її власні покупки.
ВІДМОВА ВІД КРИТИКИ. Критикувати – означає засуджувати, оцінювати. Критика викликає опір. Краще переконайте дитину, що ви впевнені в ній.

Якщо за день хоч раз вдасться запобігти конфлікту – це означає, що ви на правильному шляху. Кожна дитина – неповторна, і вам вирішувати, які методи застосовувати в тій чи іншій ситуації.
Пробуйте, шукайте, підходьте до виховання дитини творчо. Час і сили, витрачені на відновлення миру в родині, варті того.


Рекомендації

Короткі історії для душі.
СПОКУСА.
       Один пустельник був такий святий, що однією ногою вже, як мовлять, стояв у небі.

       Його печера була вибита в стіні високої, покритої зеленню гори, і в ній майже нічого не було. Пустельник збирав лісові ягоди, трави, а інколи до недільного обіду — трохи грибів.

       “Як же його спокусити?” - сушив собі голову Диявол.

        Він стежив за кожним кроком пустельника, уважно його вивчав — і все для того, щоб знайти в ньому хоч якусь ваду. Але нічого не знаходив. Ходив за ним в назирці, лютував і проклинав. Врешті-решт вирішив, що мусить розпочати конкретну атаку.

        З'явився перед пустельником саме тоді, коли той підкріплювався куснем хліба, вмоченим джерельній воді.

        “Привіт, - сказав Сатана. - знаєш, хто я?”

        “Диявол”, - спокійно відповів пустельник.

        “Бог погодився, щоб я тебе спокушав. Мені дуже потрібно, щоб ти скоїв якийсь тяжкий гріх”.

        “Говори далі, - промовив пустельник. - Я слухаю”.

        “Вбий когось”.

        “Ні, і мови не може бути”.

        “Згріши з жінкою”.

        “Це бридко і потворно. Я ніколи цього не зроблю. Забирайся геть, дияволе. Тобі навіть фантазії бракує”.

         “Ну, то хоча б випий трохи вина. До того ж, це навіть і не гріх. Зроби мені щось приємне!”

         Пустельник зітхнув: “Ну добре. Ковток вина — в цьому справді нема нічого поганого”. Випив ковток, набрав повітря, тоді — ще один...

         “Ммм... чудове вино, - випив ще ковток. - Міцне, холера!”

         Потім зареготав, упав навколішки і кинувся хлистати вино.

         Тим часом до нього прийшла дівчинка.

         “Добридень, святий чоловіче! - привіталася вона. - Я принесла тобі хліба і яблук”.
          Очі пустельника налилися люттю, він схопив дівчинку за волосся і кинув на землю. Вона почала кричати. Її батько, працюючи у полі, почув плач і прибіг на допомогу. Побачивши батька, пустельник схопив каменюку і з силою пожбурив у нього.
          Минуло досить часу, поки пустельник прийшовши до тями і побачив, що в ногах у нього лежить закривавлений чоловік.
         “Мені здається, що він мертвий”, - переможно промовив Сатана. Потім зірвав квітку і поклав собі до уст.
          Пустельник, вражений, упав на коліна: “Господи Боже, що я наробив?”
          Відповів йому диявол: “Подумати тільки: з трьох гріхів ти вибрав найменший. Але тепер тобі доведеться чимало днів провести в моєму товаристві”.
          І, заклавши руки в кишені, пішов собі посвистуючи. За кілька кроків, обернувся і промовив, немовби до давнього приятеля: “То що, йдеш зі мною, пустельнику?”
        
        Малих гріхів не існує....
Бруно Ферреро “Свічадо”  переклад з польської.

Немає коментарів:

Дописати коментар